Nem érdekelnek a növekedési részvények!

Ha követed a blogot, akkor már tudod, hogy szerintem a tőzsdei befektetések hosszú távon nagyon jók arra, hogy a vagyonod szépen gyarapítsd. Nyilván nem elég vaktában lövöldözni, és jó ha tudod mit miért veszel. Ezért vagyok híve az index követő alapoknak, és nem foglalkozok egyes cégek részvényeivel. Most viszont mégis ezeknek egy csoportjáról szeretném leírni a véleményem, méghozzá a növekedési részvényekről.

Mint minden más, amit itt olvasol, ez is természetesen a saját véleményem, és nem befektetési tanácsadás. Fogalmam sincs, hogy milyen irányban fognak a részvények mozogni, de ez nem újdonság, szerintem senki nem tudja ezt. Azt is szokás mondani, hogy múltbeli eredmények nem jelentenek garanciát a jövőbeni teljesítményre. Tehát csak ésszel, és felelősségteljesen a tőzsdézéssel.

Na most hogy ezt tisztáztam, ideje a tárgyra térni. Ha olvastad a befektetésekről szóló minisorozatomban a részvényekről szóló cikket, akkor tudod, hogy a részvények árfolyama, illetve egy cég értéke két részből tevődik össze. Egyszer adott a vállalat eszközeinek az értéke, illetve a jövőbeni hozamoknak a jelenértéke. Az eszközök értéke viszonylag könnyen meghatározható, viszont az, hogy mennyit ér meg neked most az, hogy a vállalat pár év múlva valamennyi nyereséget termel, az már nagyon nehéz eset.

Lehet hogy én nagyon konzervatív vagyok, de nekem azok a cégek, ahol a vállalat tőzsdei értékét szinte majdnem teljesen a jövőbeni hozamelvárás adja, azaz a növekedési részvények, nem tűnnek jó befektetésnek. Vegyünk csak pár példát, és hogy mi szerintem az üzleti modelljük nagyon leegyszerűsítve.

Tesla – “gyártsunk egy nagyon trendi közlekedési eszközt, és egészen addig, amíg valaki fel nem találja azt, hogyan tároljuk az egyébként nagyon olcsón előállítható energiát olcsó módon (értsd nem lítium akksi, ami nagyon drága, bonyolult kezelni és nem újrahasznosítható). Ha ez csak azután következik be hogy elfogy az egyébként nagyon csúnya veszteséget generáló cégbe raklapszám borított pénz, akkor baj van.”

Uber – “termeljünk rengeteg veszteséget az olcsó közösségi taxizással (a bevétel nagy része a sofőröké, illetve elmegy marketingre), amíg valaki fel nem találja az önvezető autókat. Ismét, ha addig elfogy a pénz, akkor baj van. Ha lesznek önvezető autók rövid időn belül, akkor viszont rongyosra keressük magunkat”

Snapchat – Ok, ehhez túl öreg vagyok lehet, de én nem értem mi a lényege, és hogy hogyan fognak bevételre és profitra szert tenni. Persze lehet hogy sokan használják, de főleg fiatalok, és mi van, ha valaki 2 év múlva kitalálja a következő őrületet, amire minden tini rákkatan?

Vannak természetesen pozitív példák, sőt igazi sikersztorik is. Nem kell túl sokáig visszamenni az időben, ott a Google, a Facebook, Apple. Ha egy kicsit tovább megyünk vissza, akkor a Microsoft, IBM, Dell is ilyen forradalmi újításokat nyújtó cégek voltak.

Nem azt mondom tehát, hogy ezek a cégek biztosan bukni fognak, csak annyit, hogy sokkal nagyobb az esély arra, hogy csődbe mennek, mint mondjuk egy akár száz éve működő vállalatóriás, mint a GE, vagy Shell. Nagyon trendi manapság a startupokról beszélni, azonban az igazság az, hogy a startupok 95 százaléka nem éri meg az öt éves kort. Az is igaz, hogy kellenek ezek a cégek, különben nincs technológiai fejlődés, és még mindig lehet azt hinnénk, hogy a föld lapos. Kíváncsi vagyok milyen újdonságokat és technológiai áttöréseket fog hozni a kutatás-fejlesztés részlege ezeknek a cégeknek, de köszönöm, nem játszanék, inkább csak a lelátóról figyelem a meccset.

Simán lehet, hogy én vagyok ódivatú, de én inkább maradnék azoknál a cégeknél, amik már bizonyítottak. Sőt még jobbat tudok, maradok az indexkövető alapoknál, és kiveszem a részem az egész gazdaságból. Így nem kell azzal törődnöm, hogy negyedéves jelentéseket olvasok, és követem, hogy mi a trend éppen az okostelefonok piacán. Nem akarok hatalmasat szakítani a következő Google-el, köszönöm, elég lesz az átlag.

 

“Nem érdekelnek a növekedési részvények!” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.