Mennyit lehet spórolni egy biciklivel?

Az egyik legidegesítőbb dolog szerintem a városi életben, ha dugóban kell ülnöm. Aki nem Budapesten, vagy valamelyik nagyobb városban él, ilyen szempontból szerencsés, de akik igen, azok biztosan találkoztak már a jelenséggel 🙂 Szeretek korán járni munkába, és korán is jönni, hogy legyen időm még délután elrendezni pár dolgot.  Régebben volt, hogy csak később kellett munkába mennem, de ilyenkor mindig volt valami kellemetlen érzés, hogy még vár rám a munka, ezért nem nagyon tudtam másra koncentrálni igazán, hiába lett volna rá időm. Ezért utáltam dugóban ülni, meg úgy a bejárást általában, mert tudtam, hogy azt az időt nem kapom vissza soha. Napi átlag 40-50 percet töltöttem bejárással, pedig még 10 km-re sem laktam a munkahelytől.

Az elmúlt pár évben egyre inkább előtérbe kerül a biciklis közlekedés, és egyre több fejlesztést láthatunk ennek elősegítése érdekében. Az első pénzügyi függetlenségről szóló blog amit olvastam a Mr. Money Mustache volt, aki nagy rajongója mindennek, amit izommal kell hajtani :D. Elégé meggyőző érveket hoz fel úgy általában a bicajozás mellett, például hogy egy biciklivel nem csak pénzt lehet spórolni, hanem meg is mozgat egy kicsit, ami mindenkinek jót tesz, aki napi 8 órát irodában egy gép előtt ül. Egy bicikli nem kerül sokba, ezért pár éve vettem egyet használtan, gondoltam kipróbálom, hogy milyen biciklivel közlekedni Budapesten. Igyekeztem minél többet biciklivel járni, főleg rövidebb utakra, amire a kocsit elővenni teljesen felesleges lenne. Még munkába is jártam vele napi kb. 15 kilométert, ami az igazi hardcore bicikliseket valószínűleg megmosolyogtatja, de anno én nagy teljesítménynek gondoltam 🙂

Arra jöttem rá, hogy akár irodai munkába járásra is alkalmas a bicikli az év nagyobb részében. Gyakorlatilag csak a téli hónapok, amikor necces bringázni, meg persze ha esik az eső. Akkor sem lehetetlen, de ahhoz már nagyon kell szeretni biciklizni, hogy szakadó esőben, vagy lefagyott, hókásás úton is bringázzon valaki. Nekem az már egy kicsit túl sok lenne, de az év fennmaradó háromnegyedében megoldható szerintem a dolog.

Ha olvasod a blogot, akkor tudod, hogy nagy híve vagyok annak, hogy minden kiadást vezessek. Lehet hogy ez nálam valami szenvedély, de szeretem nem csak nagyjából megsaccolni a dolgokat, hanem pontosan tudni mi mennyi. Ezért vettem egy biciklis kilométerórát, hogy tudjam mennyit mentem pontosan a biciklivel. Így hogy lassan itt a bringás idő vége, gondoltam megosztom, mennyit spóroltam az idén azzal, hogy a biciklit választottam kocsi helyett.

Idén eddig kb. 900 km-t bicikliztem, ennek nagy része munkába járás, boltba, ide-oda szaladgálás. Mindez idén nem sokba került nekem, a biciklit még régebben vettem, azt is használtan. Vagyis mégis került valamennyibe, mert elhagytam a lámpámat, így kénytelen leszek majd megint rendelni Kínából egy szettet kb. egy pizza áráért. Viszont hogy ha azt veszem, hogy a mostani autónkkal minden egyes megtett km nagyjából 70 forintba kerül, akkor spóroltam több mint 60 ezret a bicajozással.

Van még több is. Egy dán kutatás szerint minden egyes biciklivel megtett km nagyjából 1 euró hasznot termel a társadalom számára. Az összeggel biztos lehet vitatkozni, mert az ilyen mérések nem lehetnek pontosak, de azzal szerintem mindenki egyetérthet, ha egy kicsit átgondolja a dolgot, hogy a közvetlen megtakarításon kívül más haszna is van a biciklizésnek. A pozitív egészségügyi hatások, kevesebb dugóban töltött idő, kevesebb CO2 kibocsátás, hangszennyezés csökkentése csak pár példa.

Vannak persze hátrányai is a biciklizésnek, való igaz, hogy statisztikailag magasabb a balesetek kockázata megtett kilométerenként, mint ha autóval járnál. Az is igaz, hogy főleg nyáron nem árt, ha munkahelyen le tudsz zuhanyozni, vagy legalább átöltözni. Kevesebb cuccot is tudsz magaddal vinni, de egy hátizsákban azért sok dolog elfér. Kényelmesebb is sokkal kocsival járni.

Ne értsetek félre, nem az a lényeg itt, hogy dobjuk ki az autókat, csak az, hogy vannak helyzetek, amikor egy bicikli sokkal logikusabb választás az autónál. Mi az autót szinte csak nagyobb bevásárlásokhoz, és hosszú utakra használjuk. Szerintem sokkal élhetőbb lenne Budapest, ha a rövidebb utakra sokan inkább biciklire ülnének az autózás helyett.

Oszd meg!

“Mennyit lehet spórolni egy biciklivel?” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Aktuális bejegyzés, évekig velünk lesznek a dugók a metró felujítás miatt.

    Kb. 3 éve járok bringával munkába, napi 15km. Sok előnye van, talán nem is az a legnagyobb hogy pénzt lehet spórolni. Átmozgat és nagyon jó stressz levezetésre. Nem is könnyű megfogalmazni hogy miért annyival sokkal jobb mint a metró/autó. Valahogy közelebb visz az “élethez”, nem olyan steril, buborék feeling. Egy olyan hiányérzetet szüntet meg amit nem is tudatos és nem is igazán tudom definiálni. Sokszor a nap fénypontja a munka előtt/után biciklizés. Ki kell próbálni pár hétre. Igazi “game changer”. Céges autóm van, “ingyen” (számomra legalábbis) közlekedhetnék, de eszembe se jut.

    Persze sokat lehet a biciklizéssel spórolni. Sok éven kersztül volt BKV bérletem, évi kb. 110 ezer költség volt. Manapság az év nagy részében bringa csak esős és extrém hideg napokon veszek jegyet, elhanyagolható a költség.

    Érdekes módon sokáig nem tudatosult bennem hogy ilyen jó a biciklizés. A munkahelyen lehet zuhanyozni de elég macerás mert reggel pont sokan használják. A hátizsákban bevitt csereruhák összegyűrődtek. Az áttörést az a felismerés hozta meg hogy munkahelyi cuccban (farmer/ing) kell tekerni. Ez korábban lehetetlennek tűnt mert az átlagnál jobban izzadok. Aztán kaptam egy tippet hogy a lényeg hogy szabaduljak meg a hátizsáktól. Gyerekülés van a bringán, abban viszem a cuccomat. Simán meg lehet úszni izzadás/átöltözés nélkül, néhány kánikulai nap kivételével (akkor rövidgatya + kigombolt ing).

    Off: javaslat egy követkeő bejegyzés témájához. Érdemes lenne az étkezés témáját boncolgatni. Étterem/menza vs. házikoszt. Utóbbin még többet lehet spórolni és hasonló előnyei vannak.

    1. Köszi szépen, hogy megosztottad a tapasztalataid, hasonlóak az enyémhez. Főleg abban, hogy sokáig azt hittem én is, hogy lehetetlen pl munkaruhában bringázni. Pedig nem, én is az év nagy részében vasalt nadrág, ing viseletben tekerek be…

      Ja és a hátizsák valóban jobb ha nem a hátamon van nekem is 🙂 Köszi a témajavaslatot is, jó ötlet, rövidesen írok egy cikket erről is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.