Mennyibe kerül autóval járni?

gas-pump-297049_640Ha ketten megyünk Siófokra egy kocsival már jobban megéri mintha vonatoznánk ugye? Sokszor hallok ehhez hasonló kijelentéseket, és őszintén szólva sokáig én is így gondolkodtam. Eltekintve a kényelmi tényezőtől mind a két módszer ugyanarra való, eljutni egyik helyről a másikba. Ha így nézzük akkor a kettő közti különbség az amit azért fizetünk hogy kényelemben utazzunk. Ennek a bejegyzésnek a célja, hogy rámutassak mennyibe kerül az autózás, és hogy sokszor mennyire nincs fogalmunk még ténylegesen megnézzük tételesen mennyit költünk. Ezért nagyon fontos szerintem hogy vezessük a kiadásokat.

Ezek az adatok saját példából vannak, egy 2000-es évjáratú Nissan Almera 1.4 benzines járműre vonatkoznak. Mint látható ez nem egy felső kategóriás kocsi, úgy gondolom, hogy nagyságrendekkel olcsóbban nem nagyon lehet megúszni az autózást. Viszont nagyon el lehet vele szállni, ha egy drágán fenntartható, vagy felső kategóriás kocsit szeretnénk fenntartani.

Nyolc évig használtam ezt a kocsit, és minden egyes kiadást vezettem egy Excel táblázatba, az alábbi adatok ennek az összesítéséből származnak. A kocsit 2006-ban vettem, tehát koránt sem újonnan, és egy nagyon megbízható kocsinak bizonyult. Igazi hibája nem volt, a javítások csak kopó alkatrészekre vonatkoznak, illetve 13 éves korában volt egy kis rozsda rajta amit ki kellett javítani.

Nos lássuk akkor az adatokat:
Értékvesztés 1000000
Megtett km 97000
Átlagfogyasztás 6.9
Átlag Benzinár 270
Összes üzemanyagköltség 1807110
Összes karbantartás és alkatrészek 370000
Biztosítás és adók 234000
Költségek egy megtett km-re
Értékvesztés 10.30928
Üzemanyag 18.63
Karbantartás és alkatrészek 3.814433
Biztosítás és adók 2.412371
Összes költség egy megtett km-re 35.16608
Pár példa

Tehát a saját számításaim alapján kicsit több mint 35 forintba került egy megtett kilométer abban a 8 évben, amikor az enyém volt a kocsi. Ami nekem megdöbbentő volt, hogy az üzemanyag költség csak kb. a felét teszi ki a ráfordításoknak. A másik nagyon nagy része az értékcsökkenés, ezért nem éri meg új autót venni, mert akkor az értékvesztés nagy részét mi vagyunk kénytelenek benyelni.

Térjünk vissza az előző példára, Budapest Siófok távolsága 110 km, azaz oda-vissza 220 km. Az 7700 forintba került volna ha kocsival megyek. Sajnos nincs információm hogy mennyibe került volna egy retúr jegy Siófokra pár éve, 2016-ban ez 5000 forint körül van pótjegy nélkül. Tehát ahhoz, hogy megérje autóval menni, érdemes kettőnél többen utazni. Ez a példa inkább arra mutat rá mennyire drága a MÁV a szolgáltatás színnovához képest, de erről talán majd később.

Nézzük most meg mennyibe kerül, ha mondjuk külvárosból szeretnénk bejárni munkába. Napi 40 km-t autózással éves szinten 280 ezer forintba fog kerülni, vagy 10 évvel számolva majd 3 millió. Azért ez már a nem mindegy kategória. Ezért érdemes szerintem egyszer mindenképp végig számolni ilyen dolgokat, mert nekem megdöbbentő volt mennyire többe kerül az autózás mint csak az üzemanyag ára. Nem szeretném megmondani senkinek se hogy melyik a jobb megoldás, csak fel szeretném hívni a figyelmet arra, hogy néha mennyire nincs fogalmunk arról hogy mi mennyibe kerül valójában.

Egyik kedvenc idézetem:

„Istenben bízunk. Mindenki más hozza az adatokat –  W. Edwards Deming

 

“Mennyibe kerül autóval járni?” bejegyzéshez 8 hozzászólás

  1. Szép táblázat, igazán részletes nyilvántartás, Úgy látom nagyságrendileg neked is hasonló a fenntartás költsége.

    1. Azért megnéznék egy 4 éves Audi A6-ról egy hasonlóan részletes jelentést. Szerintem nem lenne ilyen “olcsó”.

      1. Én is szívesen, az év végén összeszedem majd a mostani kocsimról az adatokat, nem 4 éves kocsi, de a fenntartása jóval drágább mint az Almera-nak volt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.