Energiatakarékosság

Ha az elmúlt 20 évben nem a Marson éltél, akkor biztosan hallottál már a globális felmelegedésről. Egyre égetőbb kérdésnek tűnik, hogy hogyan tudjuk lelassítani, vagy megállítani ezt a folyamatot. a 21-ik század eddig eltelt másfél évtizedében olyan technikai találmányok jutottak el az átlagos felhasználóhoz, amikre nem is gondoltunk volna. Napelem? Az a kis izé amit ha eltakartál elment a számológépről a kép? Ma pedig egy egész ház energiaellátását lehet vele fedezni. Elem amit ha megnyaltál bizsergett a nyelved, és állandóan lemerült a walkmanben ezért ceruzával tekerted vissza a kazettát? Ma pedig egy tisztán elektromossággal hajtott autó majdnem olyat gyorsul mint egy F1-kocsi! Eljutottunk oda, hogy ezek a technológiák már olyannyira gazdaságosak, hogy egyre többen gondolkoznak rajtuk. Nem hülyeség ez, sőt még lehet hogy jól is járunk vele. Ez a cikk saját véleményem arról hogy hogyan járhatunk mi is és a a Föld is jobban.

Az emberek általában két szempontot vesznek figyelembe amikor azon gondolkoznak hogy napelemet, szélerőművet telepítenek, vagy elektromos autó vásárlásán gondolkoznak. Megéri-e nekik, illetve jót tesznek-e a környezettel. A kettő nem mindig teljesül egyszerre, de lehet két legyet ütni egy csapásra is azért. Minden az energiaszükségletre vezethető vissza. Egyre több ember él a földön, egyre magasabb életszínvonalon, amihez egyre több energiára van szükség. Akkor jársz jól, ha vagy kevesebb energiát használsz, vagy annak az energiának az előállítása kevéssé megterhelő a környezet számára.

Egy amerikai felmérés szerint az energiafelhasználás a következőképpen oszlik el: Elektromosság 39%, közlekedés 28% ipar 22% háztartás és kereskedelem 11%.

Az elektromosságról annyit, hogy nagyon nem mindegy hogyan állítjuk elő az elektromos áramot. Sajnos jelenleg igazán jó megoldás nincs, legalábbis ameddig valakinek nem sikerül fúziós erőművet létrehozni, ami nem termel radioaktív hulladékot. A legkisebb rossz hosszú távon azonban szerintem még mindig az atomenergia. Igen, történtek szörnyű balesetek, és drága a hulladék kezelése, de mint láthatjuk az elmúlt két évtizedből a CO2 kibocsátás megfékezése sem olcsó. Sőt. Kicsit olyan nekem ez mint a repülés. Minden tekintetben a legbiztonságosabb közlekedési forma, de ha valami baj van azzal tele a média. Aztán ha jobban megnézed sokkal többen halnak meg közlekedési balesetekben.

A közlekedésben elhasznált energia két dologtól függ. Mennyire hatékony a közlekedési eszköz, és mekkora távot teszel meg. Nem fogom itt most boncolgatni hogy megéri-e a villanyautó. Inkább azon érdemes szerintem elgondolkodni, hogy hogyan lehet kevesebbet autózni? A szokás és a kényelem nagy úr, de ha sikerül nem autóval munkába járni, vagy olyan helyre költözni ahonnan gyalog, biciklivel, vagy tömegközlekedéssel elérhető a munkahely, nagyon sokat takaríthatsz meg. Sokba kerül (4070Ft) egy megtett kilométer.

A harmadik nagy tétel minden családban a fűtés. Valóban nagyobb beruházás egy rendes szigetelés, és utólag macerás is lehet, azonban nagyon sokat meg lehet takarítani vele. Gondolom nem itt hallod először, hogy akár 30-50%-kal kevesebb is lehet a fűtésszámla egy jó szigetelés után.

Összegezve tehát ha jót akarsz tenni ezzel a sárgolyóval amin mindannyian lakunk, és jól is akarsz járni akkor autózz kevesebbet, szigeteld le a házad, és támogass olyan kezdeményezéseket, amik arra irányulnak hogy az áramtermelésben a fosszilis energiahordozók elégetésének arányát csökkentik. Ja, és csoda itt sem létezik. Itt is lépésről lépésre kell haladni és felelős döntéseket hozni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.