Az ingázás költségei

A családi fészek megválasztásakor nagyon sok tényező jön számításba. Lakóközösség, a település kinézete, milyen a közlekedés, milyen iskolák vannak a környéken, és sorolhatnám még napestig. Van aki a városban marad, sokaknak inkább az agglomeráció tetszik és vállalják hogy ennek velejárója az ingázás. Ízlések és pofonok, ezzel a kis írással nem azt szeretném bebizonyítani hogy hol jobb élni, csak azt hogy milyen költségek és tényezők lehetnek a külvárosi, elővárosi életnek, amire sokan nem gondolnak. Olvass tovább, hátha lesz valami érdekes számodra is.

Túl lehet tolni

volt szerencsém párszor Amerikába utazni. Magyar embernek egyszerűen megdöbbentő, amit ott művelnek lakhatás címen. Mindenkinek büdös a város, mindenkinek saját ház kell. Ennek az az eredménye, hogy egyszerre kisebb falu méretű lakóközösségeket építenek, természetesen tömegközlekedés nélkül. Ennek eredményeképp teljesen alap dolog hogy egy családnak 2 vagy több autója van. Ezeknek az autóknak hely kell és utak, és máris kész egy nagyváros, annak kb. 50 km-es körzetében rengeteg apró településsel, amiket 4-5-6 sávos autópályák kötnek össze. Van valami szomorú abban a látványban, amikor 45 km hosszan 6 sávban araszolnak haza a kocsik szigorúan egy utassal a délutáni csúcsban.

Szerencsére mi itt nem tartunk még, és szerintem soha nem is fogunk, mert nincs rá egyszerűen hely, és valljuk be azért nálunk egy kocsi fenntartása a fizetés arányában sokkal többe van mint odakinn. Azonban érdemes elgondolkodni rajta hogy mibe is kerül az hogy nem akarom a szomszédot hallgatni hogy reggel 6-kor minden nap tologatja a bútort, flexre ébredni minden nap, mert építkeznek a szomszédban, mint nálunk éppen.

Egy példa

Nézzünk egy feltételezett 3 fős családot, aki a városban lakik egy kis lakásban, nagyrészt tömegközlekedést használják kocsit inkább csak hétvégenként használják bevásárláshoz. Most azonban úgy döntenek hogy kiköltöznek a városból egy 25 km-re lévő elővárosba. Mindegy hogy Budapest, vagy vidék, az elv ugyanaz lesz. Az egy dolog, hogy mennyivel más egy házat fenntartani, mint egy lakást, írok majd erről is, de egyelőre legyen annyi elég hogy drágább. Arról írtam már mennyibe kerül autóval közlekedni,  évi 200 munkanappal, és az előbbi cikkben említett 35 Ft/km költséggel ez éves szinten 350 ezer forint.

De ez csak egy dolog, mert ez a napi 50 km minimum egy órába fog kerülni, de aki simán lehet inkább kettő. A fizetesek.hu szerint Budapesten az átlagbér bruttó 334 ezer forint. Ez kerekítve nettónak kb. 2000 forint óránként. Tehát apu egy évben 175 órát – több mint egy hónapot –  dolgozik azért hogy autóval járjon. A másik kérdés hogy mennyit ér a szabadideje apunak? Én úgy gondolom, hogy legalább annyit, amennyit keres a munkahelyén. Tehát csak a kocsiban töltött idő miatt csapjunk még hozzá évi 400 ezer forintot.  Vajon annyira nagy poén-e az autóban ülve araszolni? Szerintem nem. Főleg ha az alternatíva az hogy a családdal töltené ezt az időt. (Csak egy mellékágként most gondolkozz el azon hogy ez hogy néz ki mondjuk Amerikában, ahol V8-as csodákkal járnak, és nem napi 25 km-t. Szerintem belegondolni is rossz.)

Alternatívák

Szerencsére egyre több helyen kezdenek rájönni, hogy a távmunka nem teljesen az ördögtől való. Szerintem ez is egy jó megoldás, de az is jó megoldás lehet hogy a fenti család egyik tagja inkább helyben keres munkát, akár kevesebbért is. Az is jó alternatíva lehet ha vonattal tud bejárni valaki. Persze ehhez jó infrastruktúra kell, és olyan politikusok akik gondolkodni is tudnak, és nem abban látják a káros anyag  kibocsátás csökkentését, hogy bevezetik az euró 97 szabványt, és mindenkit rákényszerítenek, hogy tartsa be. Vajon a Volkswagen trükközött csak, vagy csak ők buktak le? Ha csak heti egy nap távmunkát támogatnak, akkor az 20%-al kevesebb autózás nem? Persze ez ettől bonyolultabb, de érdemes lenne elgondolkozniuk azon hogy az irány helyes-e.

Mielőtt túl sokat hőbörgök, inkább csak azzal zárnám ezt a cikket, hogy érdemes végiggondolni ezt is. Mindennek ára van, a saját háznak is, a lényeg hogy tudjuk mennyi, mert anélkül nehéz jó döntést hozni.

Vélemény, hozzászólás?